Met zelfvertrouwen aan de telefoon

Voor elk gesprek is het de bedoeling om er voor te zorgen dat je in acht neemt in welke staat jij bent. Met welke intentie wil je het gesprek ingaan? Hoe voel jij je? Ben je vrolijk of juist niet vrolijk? Ben je optimistisch of pessimistisch. Zorg er voor dat je weet en controleert in welke staat jij bent. Daar kun je de WES methode voor gebruiken zodat je zorgt dat je in het hier en nu bent, dat je ademhaling rustig is en dat je vervolgens jouw staat kiest. Een glimlach op je gezicht zetten waardoor je in een opgewekte sfeer bent. Dat is de basishouding. En op het moment dat het gesprek dan gaat plaatsvinden en je weet met wie je gaat praten zou het heel mooi zijn wanneer je weet wat voor een persoon dat is. Als je die informatie hebt kun ej dat gebruiken maar in 9 van de 10 keer zul je dat niet weten. Dat betekent dat je zult moeten gaan luisteren.

Volgens de WES methode leren we dat wanneer je een verhaal wilt vertellen het ook heel belangrijk dat je goed luistert. En dan bedoelen we letterlijk luisteren; elke toon, elke klank en elke nuance proberen te achterhalen van je gesprekspartner.

Je start je gesprek nu met meer zelfvertrouwen omdat je jezelf met opzet hebt geconditioneerd. Je hebt jezelf voorbereid, mentaal en fysiek, waardoor je in de juiste staat bent. Je hebt zin in het gesprek dat je gaat voeren. Dan neemt de persoon de telefoon op en is het van groot belang dat je jouw eerste 3 zinnen op orde hebt. Weet wat je wil gaan zeggen. Dat geeft je zekerheid. Probeer vervolgens vast te stellen wat voor toon je hoort, welke klanken en in wat voor staat de ander is.

 
Nu is het zaak om te gaan matchen. Dus als de persoon heel opgewekt is dan kun je heel opgewekt terug doen zonder dat het overdreven is. Een mooi streven is om ongeveer 10% minder opgewekt te zijn dan de persoon aan de andere kant van de lijn. Zo lijkt het niet alsof je de persoon aan het nadoen bent.


Wat er nu gebeurt is dat het “matchen” er voor zorgt dat de andere persoon jou aardig vindt omdat je op hem of haar lijkt. Vanuit de theorie NLP (Neuro Linguistisch Programeren) en NAC (Neuro Associative Conditioning) leren we dat mensen houden van mensen die lijken op hen, klinken en praten zoals hen. Dus als je iets kunt doen om er voor te zorgen dat jullie dingen gemeen hebben dan maakt dat het gesprek makkelijker. Daarnaast is het een feit dat wanneer twee mensen elkaar ontmoeten degene die het meest overtuigd is (met het meeste zelfvertrouwen spreekt aan de telefoon) de ander zal beïnvloeden.

Dus wanneer je het bovengenoemde begrijpt en je kunt matchen met de toon, het volume en alle andere kenmerken van je gesprekspartner dan zul je merken dat je na een aantal gesprekken het resultaat van jouw gesprek beter kunt sturen. Dat is toch uiteindelijk waar het om gaat?

Dus oefen met een goede voorbereiding zodat je meer tijd en ruimte hebt aan de telefoon om te luisteren naar de ander en ook te horen hoe iets wordt gezegd. Het resultaat is dat je met meer zelfvertrouwen aan de telefoon zit.

Heb je nog vragen of zou je een keer een van de WES trainingen willen volgen? Neem dan contact op.

Succes en veel plezier in je volgende gesprekken.

PSMC augustus & november 2017