Het positieve effect van muziek op kinderen

Gisteren was ik op een school in Delfshaven voor 8 workshops van Winston’s Muziekschool. En in deze les was het de bedoeling dat de kinderen naar muziek uit de verschillende windstreken zouden gaan luisteren. Maar tijdens het luisteren viel het mij op dat een slim meisje uit groep 1/2, wat normaal gesproken altijd heel actief bezig is, nergens aan mee wilde doen. Ik weet niet waarom. Ik vroeg haar of ze echt geen zin had om mee te doen. En ze antwoordde met “Nee!” en keek daarbij een beetje bozig.

En welke muzieksoort ik ook opzette, ze weigerde om op te staan en mee te doen met de groep. De eigen juf en stagiair die normaal gesproken in de klas aanwezig zijn, kregen het ook niet voor elkaar om dit meisje in beweging te krijgen. Uiteindelijk zei haar juf dat het wellicht verstandig was om haar even te laten, en dat heb ik dan maar gedaan.

Ze zat een meter van mij vandaan en toen ik Die Fledermaus van Johan Strauss opzette stond ze ineens op en begon ballet te dansen met een grote glimlach op haar gezicht. Vanaf dat moment pakte ze zichzelf weer op en deed weer volledig mee met de groep.

Dit is een mooi voorbeeld van hoe muziek een positieve werking heeft op kinderen en waarom ik met Winston’s Muziekschool zo blij ben een bijdrage te kunnen leveren.

Wil je meer weten over Winston”s Muziekschool? Ga dan naar de website of neem contact op.