De vijf communicatiestijlen van de WES methode

Er zijn totaal vijf communicatiestijlen waar we binnen de WES methode mee werken.

Deze zijn als volgt:

  • Visueel
  • Auditief
  • Kinestetsich
  • Digitaal
  • Geur- en Smaakbeleving

Het klinkt logisch als je het zo opnoemt maar als je nagaat hoe mensen communiceren dan communiceren ze eigenlijk altijd vanuit hun eigen dominante communicatiestijl. Dat betekent dat er om die reden dan ook vaak misverstanden ontstaan. En wat je zou moeten willen weten wat je eigen communicatiestijl is en hoe je die stijl kunt aanvullen met andere stijlen zodat je een mix van alles krijgt. Wij noemen dat jouw MPO (Multiple Personality Order) waarin je kunt schakelen tussen de verschillende stijlen en ze leert gebruiken op het juiste moment.

Hieronder zullen we verschillende stijlen nader omschrijven.

Visueel

Als je deze stijl fijn vindt dan ben je gewend om te praten en denken in plaatjes en beelden. En je kunt je gelijk een beeld vormen als iemand jou iets uitlegt. Je vertaalt wat gezegd wordt in herkenbare beelden en vormen die je vervolgens terugkoppelt in een gesprek om te verifiëren dat je begrijpt wat de ander bedoelt.  Je praat graag snel, enthousiast en gedetailleerd. Niet zo zeer in de details van woorden, want je wil zo veel mogelijk zeggen in de tijd die je hebt of krijgt van de ander. Je zegt dan bijvoorbeeld: “Zie je nou wat ik bedoel?” of “Ik kan mij daar wel een beeld van vormen.”

Auditief

Je weegt jouw woorden wat meer af en praat rustiger. Je bent heel erg bezig met klank en kleur omdat je wil dat het goed klinkt. Resonance is belangrijk en je let meer op hoe iemand iets zegt. Je gebruikt zinnen als: “Hoor je wel wat ik zeg?” en “Dat klinkt goed!”

Kinestetisch

Je praat veel over je gevoel. Je gebruikt zinnen als: “Begrijp je wat ik voel?” of “Ik voel me niet op mijn gemak.” Je gebruikt woorden om aan te geven dat iets wel of niet voor jou werkt en bent sterk in het omschrijven van een sfeer.

Digitaal

Je houdt van feiten, bent analytisch en wilt zekerheid over wat je hoort. Als je twijfelt zoek je het gelijk op. Het moet allemaal kloppen en jij gaat het verifiëren. Je kunt dan kritisch overkomen en je vraagt om bevestiging met cijfers of resultaten. Je zegt dan bijvoorbeeld “Klopt het wel wat je zegt?” en “Waar kan ik dat terugvinden?”

Beleving

Je beschrijft geur en smaak. Het gaat hierbij om associaties met eten of geur van producten of gebeurtenissen die bij de ander herkenning geven. Iemand die in geuren en kleuren een verhaal vertelt is dus duidelijk te plaatsen in deze stijl.

 

Dus wanneer je een echte impact van jouw verhaal wilt realiseren dan zul je jouw MPO moeten gaan ontwikkelen en leren hoe je de bovengenoemde communicatiestijlen kunt toepassen op het juiste moment. Zo kunnen alle mensen bedienen op hun wenken en zorg je ervoor dat ze allemaal luisteren naar jou.

Dit is wat de meester verhalenvertellers doen omdat ze gewend aan een divers publiek met mensen die allemaal het beste luisteren op hun eigen dominante communicatiestijl.

Je kunt dit gebruiken in je werk, aan de telefoon of in gesprek met een collega. Maar vooral ook in je gezin, als je de aandacht vraagt van de kinderen en je graag wil dat ze nu luisteren. En vooral ook doen wat je vraagt. Leer het gebruiken in het dagelijkse leven en vertel jouw verhaal altijd aan een luisterend publiek.

Kom naar de Public Speaking Masterclass van 27 januari 2018 en leer meer over jouw Multiple Personality Order zodat jij straks ook jouw verhaal beter kunt vertellen.

 PSMC 2018